Verlangen O

Versie door Cor (overleg | bijdragen) op 20 nov 2019 om 14:37
naar lesstructuurnaar hoofdmenunaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar overzichtOpmaat.jpeg

Opmaat bij de les Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


De ruimte

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.

Energieke Dynamiek (Duur ± 10 minuten / de hele groep)

Vertrouwensoefening
De groep wordt in kleine kringen verdeeld van ongeveer acht deelnemers. Eén deelnemer gaat in het midden staan en de anderen staan er in een kleine cirkel omheen, met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden gaat zich laten vallen en wordt opgevangen door de groep. Degene die zich laat vallen wordt altijd door vier personen tegelijk opgevangen. De vangers raken de persoon die valt bij de rechter- en linker schouder en duwen de persoon zachtjes naar het midden. Naar gelang er meer vertrouwen is kun je variëren in afstand en snelheid, zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.

Dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken en zich kunnen inleven in de persoon in het midden en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen. Maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen individueel en als groep.

Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)

Ja en nee spel
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan (nummers 1 & 2). Nummers 1 zeggen alleen maar JA en de nummers 2 zeggen alleen maar NEE. Deze ja en nee dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen er een dialoog ontstaat met deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld met verhaal. Je komt met het JA en NEE in een stroom en je weet niet hoe het gaat lopen. De docent stopt de oefening.

Oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.