Verlangen S
Samenbrengen
Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.
In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
De dialoog en de eigen ervaring I
Duur: ± 20 minuten – Individueel
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op.
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
Extra
Duur: ± 20 minuten – Teams
Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
- Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
De dialoog en de eigen ervaring II
Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
- Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.