Plantilla

KV1les1


Stap 2-1 Lezen en Vragen

Opdracht 1 - Lezen (Duur 1 thuis week<)

Introduceren van een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring, of Introduceren van een boek van welke schrijver dan ook, die aansluit bij het thema van de Eigen Ervaring

De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • een fragment dat aansluit bij het thema,
  • een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
  • een interview met de schrijver,
  • een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.

De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle leerlingen hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.

Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, het interview. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de leerlingen aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, indeling van de linkerzijde.


Opdracht 2 - Kennis activeren door vragen (Duur 20 tot 30 minuten)

De docent vraagt de leerlingen in hun teams vragen te formuleren over de tekst die ze hebben gelezen. Iedere vraag is valide, ieder team kan twee vragen indienen. De vragen worden ondergebracht in een schema door de docent of een leerling. Daarna krijgt ieder team twee vragen at random toegewezen waar ze een gezamenlijk antwoord op gaan formuleren.

De docent categoriseert de collectieve kennis in een schema. Deze ordening brengt hij aan op basis van prioriteiten die hij aan de orde wil laten komen. De geordende manier van onderbrengen van type vragen ontwikkelt bij de leerlingen een gevoel van de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen; biografische kennis, historische kennis, psychologische factoren van de karakters, maatschappelijke kennis, stijl en tijd. De docent kan er voor kiezen om ieder aspect een kleur te geven, kleurcode.

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van het thema kan de docent een gerichte thuisopdracht geven.

Voorbereiden
  • Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
  • Groot vel/ white board.
  • Markers in verschillende kleuren.



Uitleg Kenniskant - Vragen

De stap van de eigen ervaring naar de kennis activeren en verdiepen gebeurt in de lesmethode van Laat Je Zien vaak aan de hand van vragen. Dit is een bewuste keuze. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf vragen stellen, anderen vragen te stellen, opzoek te gaan naar antwoorden op vragen. Kennis en ervaringen zoeken zodat je inzicht krijgt in de thema’s waar de vragen over gaan. Dit is een proces aanzetten in de deelnemers waarbij ontwikkeling en groei samengaan met willen weten en kennis vergroten.

De basis is wat deelnemers al weten. Deze voorkennis brengt de docent in kaart door activeringsvragen: bedoelt om de deelnemers bewust te maken over hetgeen ze weten over een bepaald onderwerp, of wat ze daar misschien graag over willen weten. De antwoorden van de deelnemers op de vragen kunnen worden ondergebracht in een woordspin. Zo krijgt iedereen een overzicht van de verschillende aspecten van het onderwerp/thema.

Vervolgens kan de docent vragen voorbereiden om verder te verdiepen. Ook kan de docent zo bepalen welke aspecten van een bepaald onderwerp in ieder geval onder de aandacht komen. De deelnemers kunnen bij deze activiteiten werken in teams van twee, grotere groepjes of zelfstandig, de docent kijkt waar de deelnemers op dat moment het beste resultaat mee kunnen behalen.

Uitgaande van de aanwezige kennis biedt je als docent nieuwe kennis en inzichten aan. De vaardigheden voor het doen van onderzoek worden tegelijkertijd aangeleerd en geoefend. De deelnemers gaan met deze tools aan de slag om nader onderzoek te doen en hun kennis te verdiepen. Hiervan maken ze een verslag (digitaal of in een andere vorm), dit kan worden gedeeld als opmaat voor de volgende fase: de actie. Een documentaire kan ook een mooie opmaat zijn naar de volgende fase.

Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis actief maken door vragen is het tijd om door te gaan met Stap 2-2 Kenniskant-Verdiepen.






Stap 2-2 - Kenniskant
Verdiepen - Interview


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


Linkerzijde drieluik-werkstructuur

Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)

De docent bepaald de focus. In les 1 is dit het interview. De docent Heeft de leerlingen gevraagd een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. De docent heeft een interview met de schrijver bij zich uit de periode va de roman. De docent bedenkt vragen voor de leerlingen om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen gaan over de inhoud, de opbouw en stijl. In hoeverre komt e inhoud van het werk aan bod in het interview.
De antwoorden zijn individueel maar kunnen worden overlegd in hun team.

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.

De leerlingen bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.

Voorbereiden
  • Drieluikantwoord, indeling linkerzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het Interview.


Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)

Zelf informatie zoeken en delen
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de leerlingen. De docent kan indien nodig de leerlingen oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de leerlingen hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over het interview op dat moment in die groep.

Voorbereiden
  • Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
  • Digibord.
  • De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met Stap 3-1 Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een fysiek intermezzo van 5 minuten.

Stap 3-1 Samenbrengen


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


Rechterzijde drieluik-werkstructuur

Opdracht 5a (Duur 1 week thuis en op school)

Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de deelnemer de vragen.

Opdracht 5b (Duur 1 week thuis en op school)

Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b. Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.

Opdracht 6 (Duur 20 Minuten)

Nu gaan de deelnemers uit van hun eigen ervaring. Ze stellen zich op als reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit de eigen ervaring. Als er een ander persoon een rol speelt kan er ook voor gekozen worden deze te gaan interviewen. Door het interview komt er nieuwe informatie. In tweetallen worden de interviews gedaan. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon uit je eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren kennen. Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen. De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een midden (handeling en interactie) en een eindzin.

Opdracht 7 (Thuisopdracht)

Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.

Stap 1-3 Beeld Maken bij
de Eigen Ervaring


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


In het vierkant in het centrum
Fysieke Oefeningen?Eigen Ervaring?Beeld ?Tekst ?Kenniskant Drieluik ?Exploreren ahv Vragen ?Kennis Verdiepen ?Fysieke Oefeningen?Actiekant Drieluik ?Samenbrengen Oud & Nieuw ?Verdiepen Richting Praktijk?Beslissing - Uitvoering ?Persoonlijke Ontwikkeling ?Reflectie & Evaluatie ?Nieuwe Ervaring ?GA LAAT JE ZIEN WERKSTRUCTUUR.png

Meer over Beeld Maken

Iedere tekst gaat vergezeld van een beeld. Het maken van een beeld zorgt er voor:

  • De deelnemers via de variatie in het gebruikte materiaal in contact komen met zichzelf op een andere manier.
  • Diverse materialen hebben een verschillende uitwerking op het versterken van het zelfbewustzijn.
  • Een aspect van de belevenis wordt vertaald in een beeld, dit geeft de deelnemer de mogelijkheid zijn belevenis op een andere manier te bekijken en te ervaren.


De opbouw van een beeld vertoont gelijkenis met de opbouw van een verhaal. Je ordent en selecteert en creëert een compositie. Je houdt rekening met beeldelementen, zoals: kleur, standpunt, ritme, maat, kader, verhouding, licht, tijd, herhaling, ruimte en structuur.

Het beeld wordt in de eerste lessen gemaakt met materialen die eenduidig zijn (potlood, kleurpotloden en stiften). Naarmate de lessenserie vordert worden de technieken voor het maken van een beeld vloeiender en minder duidelijk omlijnd (aquarel, ecoline, verf). In het begin zijn de opdrachten gericht op een detail uit de belevenis of de plaats van de belevenis. Later in de lessenserie worden de opdrachten meer toegespitst op de persoon. Bij een aantal lessen speelt muziek een rol bij het maken van een beeld.


Opdracht Tekening maken met zwarte pen (Duur ± 10 minuten)

Instructie bij optie 1: teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.
Suggestie: Met één kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.

Of instructie bij optie 2: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.

Voorbereiden

Opdracht 2 (Thuis aantal uren inplannen)

In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Kan bijvoorbeeld zijn een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik.


Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis met oefeningen gericht op praktijk toepassingen is het tijd om door te gaan met Stap 3-2 Actiekant-Verdiepen.


Opdracht 9 (Thuisopdracht)

Maak een interview met iemand uit je omgeving (bijv. familielid, bibliotheekmedewerker, vriend of kennis) over de schrijver van wie je een fragment of boek hebt gelezen.

Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad, indeling rechterzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.


Integreren van de kennis over het interview met een een eigenschap van de schrijver die je aanspreekt. De leerling kiest een fragment van een roman, verhaal, gedicht of ander werk van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring. De docent kan ook een andere schrijver introduceren of ophalen bij de leerlingen welke schrijver of welk verhaal ze kennen wat ze vinden passen bij het thema wat behandeld wordt.

Als er voldoende aandacht is gegeven aan oefenen met toepassingen voor de praktijk is het tijd om door te gaan met Beslissing en Uitvoering in de praktijk.

Rechterzijde drieluik-werkstructuur

Resultaat - Beslissing - Uitvoering

Onderaan over de breedte van de werkstructuur

Negen X Grunberg Les 1 Bereid

Opdracht



Voorbereiden


Na een periode praktijk ervaring te hebben opgedaan zijn de deelnemers toe aan Evaluatie en Reflectie.

Evaluatie & Reflectie

Onderaan over de breedte van de werkstructuur


Negen X Grunberg Les 1 Bereid

Fysieke Oefeningen?Eigen Ervaring?Beeld ?Tekst ?Kenniskant Drieluik ?Exploreren ahv Vragen ?Kennis Verdiepen ?Fysieke Oefeningen?Actiekant Drieluik ?Samenbrengen Oud & Nieuw ?Verdiepen Richting Praktijk?Beslissing - Uitvoering ?Persoonlijke Ontwikkeling ?Reflectie & Evaluatie ?Nieuwe Ervaring ?GA LAAT JE ZIEN WERKSTRUCTUUR.png

Opdracht




Voorbereiden



Na aandacht voor evaluatie en reflectie is het tijd om door te gaan en ontstaan er vaak vanzelf een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.

Drieluik

Nieuwe Ervaring - Cyclus


De drieluik-werkstructuur is als een cirkel te zien. Aan het einde van een proces ontstaan nieuwe vragen of interesses daaruit kunnen nieuwe thema's naar voren komen om weer een nieuwe cirkel te starten.

De momenten voor Beslissing en Uitvoering en Evaluatie en Reflectie bieden kans tot overleg, uitwisselingen van ervaringen naar aanleiding van de dagelijkse praktijk, opvattingen en gedachten. De resultaten van deze activiteiten kunnen meer of minder gepland of ongepland, afhankelijk van wat de docent heeft aangeboden, al bewust zijn bij de deelnemers.
Het kan zijn dat een nieuw onderwerp in een moeite door, op een natuurlijke manier zegt men wel eens, na een Evaluatie-Reflectie moment vanzelf naar voren komt.
Het kan zijn dat de docent leerlingen bewust naar aanleiding van een Evaluatie-Reflectie moment laat nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.

Ook in dit moment van het proces Laat Je Zien heeft de docent de keuze de leerlingen een actievere rol te laten spelen of zelf de voorbeeld rol uit te dragen.
Tijdens de voorgaande activiteiten kan de begeleider waarnemen welke nieuwe thema's of onderwerpen zich aandienen tussen alles wat er wordt uitgewisseld. De docent maakt hier een notitie van, kan ook openbaar op een Digibord, en kan dan op grond hiervan een lijstje met nieuwe thema's voorstellen waaruit de groep er eentje kiest voor een nieuwe cyclus in het proces van Laat Je Zien. Natuurlijk kunnen ook de leerlingen nieuwe thema's en onderwerpen aandragen die ze tegenkomen in het dagelijks leven.