Laat Je Zien: Stap 1 Beeld: verschil tussen versies
Regel 40: | Regel 40: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
{{Leesserie}} | {{Leesserie}} |
Huidige versie van 23 sep 2019 om 20:38
Drieluik Stap 1
Eigen Ervaring = Beeld bij Tekst
Het maken van een beeld is het derde deel van Stap 1, het centrum van de drieluik. Meestal kiest men ervoor om dit onderdeel te laten doen door de deelnemers na de opdrachten van Stap 3-1 Samenbrengen. Na de cognitieve inspanningen is dit een prettige afwisseling.
De deelnemers maken een beeld om verschillende redenen:
- Het ondersteunt de leerlingen in een creatieve kijk op hun eerder vertelde en geschreven ervaring. Het vertalen van een aspect van de belevenis in een beeld, geeft de deelnemer de mogelijkheid zijn belevenis op een andere manier te bekijken en te ervaren. Hierdoor kunnen ze details op een andere manier gaan bekijken en de interpretatie van hun ervaring iets meer ruimte geven. Zo kan er afstand ontstaan tot hetgeen beleeft is en kan er meer flexibiliteit ontstaan in het oordeel dat gemaakt is over een belevenis. Dit is van belang omdat het de deelnemers versterkt in het accepteren van verschillende manieren waarop een gebeurtenis kan worden ervaren.
- De opbouw van een beeld vertoont gelijkenis met de opbouw van een verhaal. Je ordent en selecteert en creëert een compositie. Je houdt rekening met beeldelementen, zoals: kleur, standpunt, ritme, maat, kader, verhouding, licht, tijd, herhaling, selecteren, kiezen, ordenen, ruimte en structuur. Door dit regelmatig te oefenen op verschillende manieren kunnen de leerlingen meer bewustzijn ontwikkelen over deze processen.
- De leerlingen worden door het gebruik van verschillende materialen uitgedaagd om iedere keer een ander aspect van zichzelf te leren kennen.
Diverse materialen hebben een verschillende uitwerking op het versterken van het zelfbewustzijn. - Het maken van een beeld zorgt voor een gevoel van lichtheid en plezier. Het beeld geeft leerlingen die minder talig zijn ook een kans om te schitteren.
- Alle leerlingen laten zichzelf zien op een natuurlijke, open, vaak onbekende en niet bedreigende manier. Dit versterkt het teamgevoel en draagt bij aan het beter leren kennen van elkaar.
In de planning van het doen van alle activiteiten uit de werkstructuur wordt er vaak voor gekozen om het beeld te maken na Stap 3: Samenbrengen. Na de cognitieve inspanningen is dit een prettige afwisseling.
Beeld Maken (Duur: ±20 minuten <)
Iedere tekst gaat vergezeld van een beeld. Een beeld maken kan op heel veel manieren. De begeleider moet per bijeenkomst inschatten welke oefening in zijn groep leidt tot meer lichtheid en plezier. Zo kan de begeleider een opdracht geven voor het schrijven van een gedicht, een dialoog of maken van een tekening.
Hoewel de vorm van de creatieve interpretatie per bijeenkomst dus kan verschillen, is de constante dat de technieken en opdrachten geleidelijk minder duidelijk worden omlijnd naarmate de bijeenkomstenserie vordert. Bijvoorbeeld wanneer er gelegenheid is om meer aandacht te besteden aan het maken van een illustratie, dan kunnen er diverse technieken worden ingezet. Zo zullen opdrachten in het begin gericht zijn op een detail uit de belevenis of de plaats van de belevenis. Verder wordt het beeld in de eerste bijeenkomsten gemaakt met materialen die eenduidig zijn (potlood, kleurpotloden en stiften). Maar naarmate de bijeenkomstenserie vordert kan de begeleider kiezen voor technieken voor het maken van een beeld die vloeiender en minder duidelijk omlijnd (aquarel, ecoline, verf) zijn. Deze keuze hangt samen met het gestelde doel voor de deelnemers.
Vervolgens wordt de creatieve interpretatie toegevoegd op het antwoordblad. Deze interpretatie wordt gepresenteerd aan de groep, meestal ter afsluiting van de bijeenkomst. Dit kan op verschillende manieren; in duo, solo, met muziek, et cetera. Dit hangt af van de groepsdynamiek en de inschatting van de begeleider op welke wijze dit ingezet kan worden. Ook hier moet de docent moet inschatten welke oefening in zijn groep leidt tot meer lichtheid en plezier. Op deze manier kunnen de leerlingen ontspannen afsluiten.
Tenslotte: de docent kan er ook voor kiezen om in de ruimte van het beeld een opdracht te geven die samenhangt met ordening zoals het maken van een organigram of diagrammen. De reden om hiervoor te kiezen is om structuur aan te brengen in informatie die samenhangt met de eigen ervaring die is gedeeld.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Sjabloon:BV0