Lees: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - "thumb" door "frameless") |
|||
(25 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
<div class="small-3 columns"> | <div class="small-3 columns"> | ||
<imagemap> | <imagemap> | ||
− | Image:Icoon klok werk.png| | + | Image:Icoon klok werk.png|frameless|left|{{{1|250px}}} |
rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]] | rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]] | ||
</imagemap> | </imagemap> | ||
Regel 12: | Regel 12: | ||
bij de methode Lees<br> | bij de methode Lees<br> | ||
op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br> | op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br> | ||
− | Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de | + | Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de lessenseries uit de module Lees van de Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.<br> |
− | + | <br> | |
− | + | De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''[[Laat Je Zien]]'' is een integratie van psychologische | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | ||
− | |||
− | De | ||
benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het | benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het | ||
− | literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. | + | literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken.<br> |
− | De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even | + | <br> |
− | belangrijk zijn en elkaar versterken. De | + | De module Lees- Laat Je Zien zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. De [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|lessenserie Negen X Grunberg]] is een eerste serie in deze module. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.<br> |
− | Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden | + | <br> |
− | brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.<br> | + | Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’<br> |
+ | <br> | ||
+ | Deze wiki biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.<br> | ||
<br> | <br> | ||
<h4>Doel van de module Lees - Laat Je Zien</h4> | <h4>Doel van de module Lees - Laat Je Zien</h4> | ||
− | De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''Laat Je Zien'' leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. | + | De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''Laat Je Zien'' leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen. Docenten worden [[MAAK EN DEEL|uitgenodigd]] om eigen lessen te ontwerpen en toe te voegen aan deze wiki.<br> |
<br> | <br> | ||
− | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | |
− | < | + | Wat leveren de lessen in de module Lees de deelnemers extra op naast de [[Laat Je Zien|voordelen van Laat Je Zien]]? |
− | Wat | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
* Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen. | * Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen. | ||
* Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker. | * Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker. | ||
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen. | * Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen. | ||
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken. | * Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
<h4>Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?</h4> | <h4>Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?</h4> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:<br> | + | De lessen uit de module Lees doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen uit Laat Je Zien omvat:<br> |
Voorbereiding en korte inleiding<br> | Voorbereiding en korte inleiding<br> | ||
Opmaat Fysieke Oefeningen<br> | Opmaat Fysieke Oefeningen<br> | ||
Regel 92: | Regel 84: | ||
<i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br> | <i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br> | ||
− | De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.</i> | + | De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur. |
+ | </i> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
− | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | |
− | De | + | <h4>De module [[Lees|Lees - Laat Je Zien]]</h4> |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
− | + | De verbinding met literatuur is een extra versterker van de effecten van het werken met de eigen ervaring. Niet alleen spiegel je je met je omgeving, je treedt een wereld binnen met personages. Deze personages bieden een mogelijkheid om dieper na te denken over de menselijke soort waartoe je behoort en de thema’s waar we allen mee te maken hebben en/of kunnen krijgen. Het lezen van een roman geeft je informatie over hoe een personage denkt, zich uitdrukt en handelt in een specifieke situatie. Dit gebeurt binnen de context van een verhaal dat je meeneemt en het je eigenlijk allemaal niet zo expliciet laat waarnemen. Je ervaart door het verhaal, c.q. de roman.<br> | |
− | + | <br> | |
− | + | Elke gebeurtenis geeft aanleiding tot meerdere invalshoeken, als docent kies je de focus passend bij het thema dat je later wilt gaan behandelen in de les. Bijvoorbeeld in de module Lees de lessenserie Negen X Grunberg:<br> | |
− | + | De kring start bij de serie Negen X Grunberg met het voorlezen van een column uit de bundel ''Thuis Ben Je''. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent. | |
− | + | <br> | |
− | dat | + | <br> |
− | + | De lessenserie ''Lees'' biedt een andere manier van literatuuronderwijs gebaseerd op de eigen ervaringen van de deelnemers, waarbij de persoonlijke ontwikkeling een duidelijke plek inneemt en verwantschap met literatuur kan ontstaan.<br> | |
− | + | <br> | |
− | + | {{Leesserie}} | |
{{#set: Theorie=Laat Je Zien}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien}} |
Huidige versie van 1 okt 2022 om 16:47
Welkom
bij de methode Lees
op basis van de methodologie Laat Je Zien
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de lessenseries uit de module Lees van de Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.
De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien is een integratie van psychologische
benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het
literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken.
De module Lees- Laat Je Zien zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
Deze wiki biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.
Doel van de module Lees - Laat Je Zien
De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen. Docenten worden uitgenodigd om eigen lessen te ontwerpen en toe te voegen aan deze wiki.
Wat leveren de lessen in de module Lees de deelnemers extra op naast de voordelen van Laat Je Zien?
- Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
- Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
- Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
- Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?
De lessen uit de module Lees doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen uit Laat Je Zien omvat:
Voorbereiding en korte inleiding
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.
De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
De module Lees - Laat Je Zien
De verbinding met literatuur is een extra versterker van de effecten van het werken met de eigen ervaring. Niet alleen spiegel je je met je omgeving, je treedt een wereld binnen met personages. Deze personages bieden een mogelijkheid om dieper na te denken over de menselijke soort waartoe je behoort en de thema’s waar we allen mee te maken hebben en/of kunnen krijgen. Het lezen van een roman geeft je informatie over hoe een personage denkt, zich uitdrukt en handelt in een specifieke situatie. Dit gebeurt binnen de context van een verhaal dat je meeneemt en het je eigenlijk allemaal niet zo expliciet laat waarnemen. Je ervaart door het verhaal, c.q. de roman.
Elke gebeurtenis geeft aanleiding tot meerdere invalshoeken, als docent kies je de focus passend bij het thema dat je later wilt gaan behandelen in de les. Bijvoorbeeld in de module Lees de lessenserie Negen X Grunberg:
De kring start bij de serie Negen X Grunberg met het voorlezen van een column uit de bundel Thuis Ben Je. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.
De lessenserie Lees biedt een andere manier van literatuuronderwijs gebaseerd op de eigen ervaringen van de deelnemers, waarbij de persoonlijke ontwikkeling een duidelijke plek inneemt en verwantschap met literatuur kan ontstaan.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees