WAT IS 9 X GRUNBERG: verschil tussen versies

k (Tekst vervangen - "thumb" door "frameless")
 
(10 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon klok werk.png|thumb|left|{{{1|250px}}}
+
Image:Icoon klok werk.png|frameless|left|{{{1|200px}}}
 
rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]]
 
rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Regel 15: Regel 15:
 
Het doel van Lees-Laat Je Zien is leerkrachten, docenten en begeleiders een instrument te geven om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs door een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samenkomen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
 
Het doel van Lees-Laat Je Zien is leerkrachten, docenten en begeleiders een instrument te geven om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs door een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samenkomen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>Wat bereiken de deelnemers?</h4>
 
<h4>Wat bereiken de deelnemers?</h4>
Regel 22: Regel 24:
 
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
 
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
 
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
 
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
* De algemene[[Laat Je Zien|doelen van Laat Je Zien]]?
+
* De algemene [[Laat Je Zien|doelen van Laat Je Zien]].
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
  </div>
+
<br>
</div>
+
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar eigen inzicht variëren. Telkens kan één of een aantal lessen worden ontworpen door het oeuvre van een auteur of een genre als uitgangspunt te nemen. Deze lessen kunnen worden gedeeld met collega's op deze [[MAAK EN DEEL|wiki]].<br>
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar [[MAAK EN DEEL|eigen inzicht]] variëren. Telkens kan één of een aantal lessen worden ontworpen door het oeuvre van een auteur of een genre als uitgangspunt te nemen. Deze lessen kunnen worden gedeeld met collega's op deze wiki.<br>
 
 
Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.<br>
 
Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.<br>
 
De structuur blijft, de inhoud past zich aan.
 
De structuur blijft, de inhoud past zich aan.
 
{{LJZstructuur}}
 
{{LJZstructuur}}
De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen uit [[Laat Je Zien]] omvat:<br>
+
<br>
Voorbereiding en korte inleiding<br>
+
<br>
Opmaat Fysieke Oefeningen<br>
+
{{Cyclus}}
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven<br>
 
Stap 2: Kennis inventariseren, ordenen, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
 
Intermezzo - fysieke oefening<br>
 
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren<br>
 
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven<br>
 
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's<br>
 
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.
 

Huidige versie van 1 okt 2022 om 16:50


naar InhoudIcoon klok werk.png
Over deze afbeelding

Welkom bij de lessenserie Negen X Grunberg

uit de module Lees-Laat Je Zien


Het doel van Lees-Laat Je Zien is leerkrachten, docenten en begeleiders een instrument te geven om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs door een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samenkomen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?

Wat bereiken de deelnemers?

  • Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
  • Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
  • Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
  • Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
  • De algemene doelen van Laat Je Zien.


Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar eigen inzicht variëren. Telkens kan één of een aantal lessen worden ontworpen door het oeuvre van een auteur of een genre als uitgangspunt te nemen. Deze lessen kunnen worden gedeeld met collega's op deze wiki.
Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.
De structuur blijft, de inhoud past zich aan.


naar Startnaar Hoe?naar Opdrachtennaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar 2B Verdiepennaar Instructiesnaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitleg Leg Verbindingnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Voorbereidennaar Lesopzetnaar Lesplannaar Veiligheidnaar Pleziernaar AntwoordbladLJZstructuur.png

Door op de knoppen met de begrippen te klikken komt u bij de uitleg van het waarom, de theorie van Laat Je Zien.
De knoppen Docent-D lichten toe hoe.
Onder de knoppen Leerling-L staan de opdrachten.



De lessen doorlopen een cyclus die consequent de opeenvolgende stappen uit Laat Je Zien omvat:
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, ordenen, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: Ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: Na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij eerdere thema's en de toepassingen in de praktijk
Op een natuurlijke manier komen zo nieuwe thema's, onderwerpen, naar voren en kan een volgende cyclus starten.