Samenbrengen B: verschil tussen versies

k (Marianne heeft de pagina AS1Les1 hernoemd naar Samenbrengen B zonder een doorverwijzing achter te laten)
 
(25 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Bereid}}
 
{{Drieluik Bereid}}
<h3>Samenbrengen</h3>
+
 
 +
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van een eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 5a (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
 
Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek.
 
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
 
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
 
interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
 
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
 
deelnemer de vragen.
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 5b (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b.
+
<h4>'''Interviewen oefenen en het inleven in een personage'''</h4>
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
+
<h5>Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers kiezen een van de personages van de roman uit om een kort interview mee te houden. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander als het personage uit het boek voor wie de vragen zijn voorbereid. Vanuit dat personage beantwoordt de deelnemer de vragen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 6 (Duur ±20 Minuten)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Nu gaan de deelnemers uit van hun eigen ervaring. Ze stellen zich op als
+
<h4>'''Extra mogelijkheid bij interview met romankarakter'''</h4>
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit de eigen ervaring. Als er
+
<h5>Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen of individueel</h5>
een ander persoon een rol speelt kan er ook voor gekozen worden deze te gaan
+
    <div class="mw-collapsible-content">
interviewen. Door het interview komt er nieuwe informatie. In tweetallen worden de
+
Met de telefoon nemen de deelnemers het interview op. Later kunnen ze dit dan uitwerken tot een clip en aan de groep presenteren.
interviews gedaan. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon
+
    </div>
uit je eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren
+
</div>
kennen.
 
Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring
 
opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen.
 
De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een
 
midden (handeling en interactie) en een eindzin.<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 7 (Thuisopdracht)</h4>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring
+
* Drieluik-antwoordblad: indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.
vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt
 
geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk, is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning. Dat kan door het maken van een illustratie;
 +
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over de presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter, bijvoorbeeld met ouders of openbaar bij een bibliotheek.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Interview met je eigen hoofdpersoon'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 30 Minuten - Tweetallen</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
 +
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring gaat dus over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn lichaam. Ze stellen zich op als een interviewer en bereiden vragen voor om te stellen aan de hoofdpersoon uit het verhaal over de ervaring. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen tussen twee varianten voor deze opdracht:
 +
# In het interview blijft de deelnemer de hoofdpersoon waarover hijzelf geschreven heeft. Dus de teamgenoot bevraagt als interviewer hem over de ervaring waar hij zelf bij betrokken is geweest.
 +
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal: de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2, en omgekeerd. Degene die de interviewer is, stelt vragen aan degene die zich inleeft in zijn verhaal. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en geven antwoord zoals ze zich kunnen voorstellen dat de hoofdpersoon uit het verhaal van de ander zou doen.
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Blaadjes en pennen klaarleggen om de interviews op te schrijven. Het kan ook zijn dat de deelnemers het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen aan de hand van de prioriteiten die hij/zij wil leggen.
 
<br>
 
<br>
<h5>Rechterzijde drieluik-werkstructuur</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
* De docent vraagt aan de deelnemers om het interview dat ze hebben afgelegd thuis uit te werken en vorm te geven, kan ook digitaal of juist een keer niet. De docent kan aangeven dat ze het moeten vormgeven als het interview dat ze eerder hebben mee gebracht. Dit komt op de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad te staan. Als het interview een digitale vorm krijgt kunnen de deelnemers een zin of een gedeelte kiezen om op het drieluik-antwoordblad neer te zetten.
 +
    </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 26 okt 2020 om 10:14


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Samenbrengen

Les: Waar je bereid bent om te sterven

De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van een eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Interviewen oefenen en het inleven in een personage

Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen

De deelnemers kiezen een van de personages van de roman uit om een kort interview mee te houden. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander als het personage uit het boek voor wie de vragen zijn voorbereid. Vanuit dat personage beantwoordt de deelnemer de vragen.

Extra mogelijkheid bij interview met romankarakter

Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen of individueel

Met de telefoon nemen de deelnemers het interview op. Later kunnen ze dit dan uitwerken tot een clip en aan de groep presenteren.


Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad: indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk, is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning. Dat kan door het maken van een illustratie;
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over de presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter, bijvoorbeeld met ouders of openbaar bij een bibliotheek.


Interview met je eigen hoofdpersoon

Duur: ± 30 Minuten - Tweetallen

De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring gaat dus over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn lichaam. Ze stellen zich op als een interviewer en bereiden vragen voor om te stellen aan de hoofdpersoon uit het verhaal over de ervaring. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen tussen twee varianten voor deze opdracht:

  1. In het interview blijft de deelnemer de hoofdpersoon waarover hijzelf geschreven heeft. Dus de teamgenoot bevraagt als interviewer hem over de ervaring waar hij zelf bij betrokken is geweest.
  2. Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal: de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2, en omgekeerd. Degene die de interviewer is, stelt vragen aan degene die zich inleeft in zijn verhaal. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en geven antwoord zoals ze zich kunnen voorstellen dat de hoofdpersoon uit het verhaal van de ander zou doen.


Voorbereiden
  • Blaadjes en pennen klaarleggen om de interviews op te schrijven. Het kan ook zijn dat de deelnemers het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen aan de hand van de prioriteiten die hij/zij wil leggen.


Huiswerk
  • De docent vraagt aan de deelnemers om het interview dat ze hebben afgelegd thuis uit te werken en vorm te geven, kan ook digitaal of juist een keer niet. De docent kan aangeven dat ze het moeten vormgeven als het interview dat ze eerder hebben mee gebracht. Dit komt op de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad te staan. Als het interview een digitale vorm krijgt kunnen de deelnemers een zin of een gedeelte kiezen om op het drieluik-antwoordblad neer te zetten.