Gelukszoekers O: verschil tussen versies

k (Marianne heeft de pagina Gelukszoekers Opmaat hernoemd naar Gelukszoekers O zonder een doorverwijzing achter te laten)
Regel 1: Regel 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
<div class="row">
+
{{Opmaat plaat}}
<div class="small-3 columns">
+
<h3>Opmaat bij de les ''Waar '''gelukszoekers''' jou zoeken''</h3>
<imagemap>
+
<br>
Image:Icoon Lees Les 8.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h5>De ruimte</h5>
rect 22 47 276 280 [[Gelukszoekers|Start Lees Les 8]]
+
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
</imagemap>
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 8 Gelukszoekers</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
 
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
 
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
Stoelen naar achteren.<br>
+
''Test je kracht''<br>
 +
De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op
 +
zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, op het hoofd en gezicht. De
 +
docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening zegt de begeleider dat deze
 +
massage prettig is voor hun lichaam.
 +
De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Ervaren wat prettig voelt, waar wordt je ontspannen van en wat geeft je spanning?
 +
Bewustzijn vergroten en waarnemen aanscherpen.''
 
<br>
 
<br>
 
 
 
 
 
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
+
''Ken je grens 1''<br>
 
+
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar
 
+
zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft
 
+
aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duim
 +
gebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal =
 +
ertussenin.
 +
Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je
 +
fysieke grenzen ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en
 +
kwetsbaarheid in de groep kies dan voor de oefening Ken je grens 2.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.''
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 +
''Ken je grens 2''<br>
 +
Deelnemers worden in tweetallen (nummers 1 en nummers 2) ingedeeld en gaan in
 +
twee rechte lijnen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar
 +
staan.
 +
De nummers 2 blijven staan terwijl de nummers 1 langzaam op hen aflopen totdat ze
 +
vlak voor hen staan en de neuzen van de schoen elkaar raken. Nummers 2 moeten het
 +
toestaan. Daarna komen de nummers 1 terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op
 +
de nummers 2 af maar nu mogen de nummers 2 aangeven wanneer de nummers 1
 +
moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken.
 +
Terwijl de deelnemers de dynamiek doen en ze even stilstaan op de plek begeleidt de
 +
docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wissel je en
 +
lopen de nummers 2.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Gelukszoekers Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
+
''Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]]

Versie van 13 nov 2019 00:48


naar lesstructuurnaar hoofdmenunaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar overzichtOpmaat.jpeg

Opmaat bij de les Waar gelukszoekers jou zoeken


De ruimte

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.

Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)

Test je kracht
De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, op het hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening zegt de begeleider dat deze massage prettig is voor hun lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.

Ervaren wat prettig voelt, waar wordt je ontspannen van en wat geeft je spanning? Bewustzijn vergroten en waarnemen aanscherpen.

Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)

Ken je grens 1
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duim gebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin. Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en kwetsbaarheid in de groep kies dan voor de oefening Ken je grens 2.

Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.

Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)

Ken je grens 2
Deelnemers worden in tweetallen (nummers 1 en nummers 2) ingedeeld en gaan in twee rechte lijnen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers 2 blijven staan terwijl de nummers 1 langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoen elkaar raken. Nummers 2 moeten het toestaan. Daarna komen de nummers 1 terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers 2 af maar nu mogen de nummers 2 aangeven wanneer de nummers 1 moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers de dynamiek doen en ze even stilstaan op de plek begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wissel je en lopen de nummers 2.

Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.