Samenbrengen B: verschil tussen versies
k (Marianne heeft de pagina AS1Les1 hernoemd naar Samenbrengen B zonder een doorverwijzing achter te laten) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
{{Drieluik Bereid}} | {{Drieluik Bereid}} | ||
+ | |||
<h3>Samenbrengen</h3> | <h3>Samenbrengen</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. |
− | Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. | + | <br> |
+ | <br> | ||
+ | <h4>Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)</h4> | ||
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort | De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort | ||
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal | interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal | ||
− | + | interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter | |
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de | uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de | ||
deelnemer de vragen. | deelnemer de vragen. |
Versie van 27 nov 2019 16:04
Samenbrengen
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.
Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
deelnemer de vragen.
Opdracht 5b (Duur ±1 week thuis en op school)
Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b.
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
Opdracht 6 (Duur ±20 Minuten)
Nu gaan de deelnemers uit van hun eigen ervaring. Ze stellen zich op als
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit de eigen ervaring. Als er
een ander persoon een rol speelt kan er ook voor gekozen worden deze te gaan
interviewen. Door het interview komt er nieuwe informatie. In tweetallen worden de
interviews gedaan. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon
uit je eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren
kennen.
Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring
opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen.
De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een
midden (handeling en interactie) en een eindzin.
Opdracht 7 (Thuisopdracht)
Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring
vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt
geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.