Nieuw Inspiratie

ToelichtingToelichtingToelichtingToelichtingToelichtingLiteratuur met leerlingenEQ ontwikkelen leerlingenTeambuilding docentenMakenDelennaarnaarnaarnaarDoennaarnaarGA Start Onderwijs 2k.jpeg

Inspiratie


De methodologie Laat Je Zien De methodologie geeft ruimte aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken en geschreven taal, spel, beweging, verbeelding en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal. is geïnspireerd door kennis en denkwijzen uit allerlei verschillende vakgebieden. Hieronder vindt u een overzicht van onze belangrijkste inspiratiebronnen. Als u op de vraagtekens klinkt bij de verschillende titels kunt u lezen welke aspecten van de genoemde kennis en denkwijzen in Laat Je Zien een rol spelen.

Overzicht van vakgebieden en inspiratiebronnen


TaalvormingDe basis van taalvorming is in de woorden van Frederice; vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te geven aan de eigen ervaring.
  1. Dellensen, Peter & Lentz, Leo (Red.) (1987). Taaldrukken verder dan zeggen en schrijven, Handboek Taaldrukken. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact
  2. Faassen, van H., Taalvorming en taaldrukken daar vind je alles wat je wilt weten.
  3. Visch, Lucie, Zaat, Mirjam & Claessens Marleen (Red.) (1993). Werken met Taaldrukken; ervaringen en ideeën. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact


Didactische zienswijzen en theorieën
  1. Edwards, Carolyn, Gandini, Lella y Forman, George (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach – Advanced Reflections. Westport CT, USA: Ablex Publishing
  2. Egan, Kieran (1986). Teaching as Storytelling: an Alternative Approach to Teaching and Curriculum in the Elementary School. Chicago, USA: University of Chicago Press
  3. Egan, Kieran (2003), Start with what the student knows or with what the student can imagine? Phi Delta Kappan, 84(6), 443-445
  4. Egan, Kieran (2005). An Imaginative Approach to Teaching. San Francisco, USA: Jossey-Bass / A Wiley Imprint "Verbeelding is niet alleen wenselijk in de lespraktijk maar juist noodzakelijk ... het is het hart van iedere echte leerervaring.
  5. Freinet, Celestine, De Moderne School, Lezen over Freinet In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU Marianne Koeman uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl.
  6. Gandini, Lella & Pope Edwards, Carolyn (Red.) (2001). Bambini: The Italian Approach to Infant/Toddler Care. New York, USA: Teachers College Press
  7. Glasser, William, MD (1969). Schools Without Failure. New York, USA: Harper & Row Publishers
  8. Glasser, William, MD (1988). Choice Theory in the Classroom. New York, USA: Harper & Row Publishers
  9. Glasser, William, MD (2011). Take Charge of your Life. Bloomington, USA: iUniverse, Inc.
  10. Koeman, Marianne (2013). La Didáctica de la Comunicación. La Paz, Bolivia: SNKP-Bolivia, Wisllita & Impulsis Dit is een gids waarmee docenten zichzelf kunnen trainen om te werken met de methodologie Laat Je Zien. De les voorbeelden komen uit de dagelijkse lespraktijk in Bolivia.
  11. Kounin, Jacob Sebastian (1977). Discipline and Group Management in Classrooms. USA: Krieger Pub. Co.
  12. Montessori, Maria (1912). The Montessori Method: Scientific Pedagogy as Applied to Child Education in "The Children’s Houses" With Additions and Revisions by the Author. New York, USA: Frederick A. Stokes Company Alle zintuigen krijgen een bewuste actieve rol bij het leren via beweging. Leerervaringen lopen op die manier via alle zintuigen. Dit maakt het leren zichtbaar, tastbaar en toegankelijk. Praten over wat je ziet, voelt, denkt en waarneemt, wordt vanzelfsprekender. Zo spelen woorden en communicatie een natuurlijke rol.
  13. Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (1998). Perspectives on learning. New York, USA: Teachers College Press
  14. Rathunde, Kevin and Csikszentmihalyi, Mihaly (2005) Middle School Students’ Motivation and Quality of Experience: A Comparison of Montessori and Traditional School Environments. American Journal of Education, Vol. 111, No. 3 (May 2005) (pp. 341-371)
  15. Vygotsky, L. S. (herziene druk 2012 van oorspronkelijke engelstalige versie uit 1962) Foreword by Alex Kozulin, Thought and Language, Cambridge, Mass., USA: MIT Press Ltd.
  16. Vygotsky, L. S. (1934) PDF Thinking and Speech
  17. Whitmore, Kathryn F. & Crowell, Caryl G. (1994). Inventing a Classroom, life in a bilingual whole language learning community York, USA: Stenhouse Publishers
  18. Witte, Theo (2008). Het Oog van de Meester Eburon Uitgeverij B.V. In het onderzoek van Theo Witte (2008) worden uit de ontwikkelingstheorieën van Piaget en Vygotsky vijf aannames gedestilleerd voor ontwikkelingsgericht literatuuronderwijs.


Therapie op basis van de kunsten Een manier om te kijken naar het maken van een beeld is dat de deelnemers worden uitgedaagd een ervaring of een aspect van een ervaring uit te drukken in een beeld. Een deelnemer gaat dan opzoek naar een vertaling van een gebeurtenis en de gevoelens bij die gebeurtenis in een beeldvorm.
  1. Aron Rubin, Judith (2016). Approaches to Art Therapy: Theory and Technique, New York, USA: Routledge
  2. Burkhard, Gudrun (1997). Taking Charge: Your Life Patterns and Their Meaning Edinburgh, UK: Floris Books
  3. Case, Caroline & Dalley, Tessa (June 2004). The Handbook of Art Therapy Chapter 3, Abingdon-on-Thames, UK: Routledge
  4. Csikszentmihalyi, Mihaly (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York, USA: HarperCollins Publishers, Inc. Wat is een flow ervaring?
  5. Gray, Peter (2017). What Exactly Is Play, and Why Is It Such a Powerful Vehicle for Learning?, Wolters Kluwer Health, Inc Waarom veel toneel - rollenspelen?
  6. McNiff, Shaun (1992). Art as Medicine, Creating a Therapy of the Imagination, Boston, USA: Shambhala Publications, Inc.


Emotionele intelligentie en ontwikkeling Emotionele intelligentie kan worden ontwikkeld en versterkt, hiervoor is het belangrijk om te praten over emoties en gevoelens. Iedere gebeurtenis, iedere sociale interactie wekt gevoelens op.
  1. Broughton, Napoleon (June 2017). The Evolution of Emotional Intelligence International Journal of Business and Social Science Volume 8 • Number 6 • Department of Management and Organizational Leadership University of Phoenix, Phoenix, Arizona, USA
  2. Ellis, Albert & Dryden, W. (1987). The Practice of Rational Emotive Therapy. New York, USA: Springer Publishing Company Het leren bevragen van jezelf en van een ander op een verdiepende wijze kan helpen bij het ervaren van verbinding en contact. Als dit spelenderwijs kan worden opgenomen in een vorm van werken in het onderwijs kost het in feite weinig extra moeite.
  3. Fernández Domínguez, M.a R. (2005). Más allá de la educación emocional. La formación para el crecimiento y desarrollo personal del profesorado. PRH como modelo de referencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 19 (3), 195-251.
  4. Fernández Domínguez, M.a R., Palomero Pescador, J.E. y Teruel Melero, M.P. (ABRIL 2009) El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Universidad De Zaragoza; Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (1), 33-50.
  5. Goleman, Daniel (2015) Artikel in de New York Times: How to be Emotionally Intelligent?
  6. Kahn, Jennifer (2013/09/15). Can Emotional Intelligence Be Taught? The New York Times Magazine, NYTimes.com
  7. Korczak J., (2018). How to Love a Child: 1: And Other Selected Works Volume 1.Ilford, United Kingdom: Vallentine Mitchell & Co Ltd
  8. Taba, H., & Elkins, D. (1967) Teaching strategies for the culturally disadvantaged. Chicago, USA: Rand McNally
  9. Tough, Paul (2012). How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character. New York, USA: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company Leren verwoorden van je ervaringen vanuit een positieve benadering, wat kun je meenemen uit de ervaring waar je nu iets aan hebt? Wat heb je nodig op dit moment om verder te gaan? Leren doorzetten door juiste aanmoediging is heel behulpzaam. Het bouwen van karakter is een belangrijk aspect van succes in het latere leven.


Beweging en spel
  1. Eden, Donna & Feinstein, David (2008). Energy Medicine: Balancing your Bodies Energies for optimal Health, Joy and Vitality. New York, USA: Penguin Group Inc.
  2. Scherder, E. (2017). Laat je hersenen niet zitten, Amsterdam: Athenaeum
  3. Sitskoorn, M. (2008). Het maakbare brein, Amsterdam: Prometheus
  4. Velthuis, C. (2017). Bres spelenboek, Utrecht: Kosmos Uitgevers


Sociale vaardigheden Met Laat Je Zien is het mogelijk om vanuit ieder vakgebied verbinding aan te gaan met andere vakgebieden en zo een vakoverstijgend lesaanbod te maken dat tegelijkertijd ruimte geeft aan de ontwikkeling van levensvaardigheden waaronder sociale vaardigheden.
  1. Goleman, Daniel (2014) Sociale intelligentie; relaties als sleutel tot succes, Uitgever: Business Contact
  2. Gravesteijn, J.C. (2010) Programma’s voor Levensvaardigheden op school - Achtergronden, ontwikkeling en evaluatie van onderwijs in sociale en emotionele vaardigheden, Publisher: Utrecht University.




Op de site vindt u meer informatie. Op de site vindt u meer informatie. Op de site vindt u meer informatie. Op de site vindt u meer informatie.